Tuesday, April 6, 2010

Hiking Bukit Putih (^_^)

Jungle tracking / hiking pertama disertai semua ahli keluarga…. Harith, Shue, Kimi dan yang paling penting kita orang punya ekspedisi leader, Emi…
"pintu masuk" ke Bukit Putih melalui Taman Saga.
Peta yang disediakan oleh NGO, terletak di depan gerai jual buah buahan segar.

4/4/10 jam 840 pagi kami memulakan perjalanan, dari Cheras menuju ke Taman Saga, tak jauh mana pun, selepas lebih kurang 20 minit perjalanan dengan kereta kami sampai ke Taman Saga. Sampai di sana, tengok dah ramai orang yang datang, dari gambaran jumlah kereta yang parking kat situ.
Memanaskan badan sebelum mula mendaki, persediaan di buat di Cheras, Bukit A.

Pukul 915 pagi, kami mula mendaki Bukit Putih. Selain daripada tujuan untuk mengeluarkan peluh, aktiviti ini juga dapat member peluang untuk anak anak melihat keindahan alam ciptaan Allah Yang Maha Esa. Ini adalah “hiking” kali kedua bagi team ekspedisi leader kami, Emi. Kali ni dia bergandingan dengan Kimi sebagai Team Leader untuk ekspedisi ini. Masa “hiking” ni, Harith dan Kimi dah di pesan untuk mengucapkan samada “Good morning”ataupun bagi salam pada setiap orang yang kami jumpa ( bila berselisih masa hiking tu ), So bila masa memanjat tu, bila berselisih dengan orang yang diaorang pun cakap la apa yang dah di ajarkan tu… baru meriah sikit, sesekali kami cakap selamat pagi dalam bahasa cina…”chousan “. Entah betoi ke tidak???
Pendakian dah nak mula.

Di samping tu, Kimi sebagai ketua, selalu memeriksa keadaan ahli kumpulannya, selepas 10~15 meter, sebagai ketua kumpulan Kimi akan bertanya kepada “Last man kumpulan kami, Harith” …. “ Last man Ok?” dan sebagai “last man” , Harith akan memberitahu keadaan ahli kumpulan samada nak berehat kea tau keadaan ok. Dengan cara ini secara tak langsung, aku rasa dapat mendidik anak anak untuk belajar bekerjasama dalam kumpulan dan mengambil tanggungjawab. InsyaAllah.
Mula mendaki.........................................
Mendaki lagi................................
Menggantikan air yang hilang dari badan...............dah mula rasa penat.

Selepas lebih kurang 45minit mendaki, akhirnya kami Berjaya sampai ke puncak Bukit Putih, dia orang panggil “TOP HILL SAGA”. Bila sampai di situ, memang agak ramai orang, lebih kurang 30 orang, dia orang pun tengah berehat kat puncak bukit tu. Waktu tu lebih kurang pukul 10 pagi, kami pun turut berehat kat situ sambil ambil gambar sebagai kenangan. Selepas 15minit berehat, kami ambil keputusan untuk meneruskan perjalanan ke air terjun yang juga terdapat di Bukit Putih tu. Sambil menanya orang orang yang ada di situ, kami meneruskan perjalanan ke air terjun.
Hebatnya ciptaan Allah...... kecil kita ni......

Akhirnya..... sampai ke puncak.

Untuk sampai ke air terjun, daripada Top Hill Saga, kami terlebih dulu perlu sampai ke “check point no 6”, selepas naik turun bukit, lebih ,kurang 30minit kami sampai ke “ Check point No 6”. Dari situ, untuk ke air terjun tu, ketahanan fizikal kami di uji berkali kali, naik turun, naik turun bukit, naik turun bukit, dan semakin menghampiri air terjun tu perjalanan menjadi semakin sukar, kami terpaksa menuruni bukit yang boleh di katakana begitu curam untuk anak anak 8 dan 10 tahun , tapi alhamdullillah selepas lebih kurang sejam akhirnya kami sampai ke air terjun. Di sepanjang perjalan itu, ekspedisi leader kami tak henti henti member kata kata semangat kepada Kimi dan Harith. Alhamdulillah juga mereka berdua berjaya sampai ke air terjun tu dengan usaha mereka sendiri.
Kimi ..... leader in making.

My life partner......

Bila dah sampai di air terjun, waktu tu lbih kurang pukul 12 tengahari, perkara pertama sekali yang aku buat, isi perut. Lapar dah letih. Depa yang lain pi mandi, tapi aku mula isi perut dengan roti. Rasa sedap betul roti gardenia yang Shue beli sebelum naik tadi…sebab lapar sangat kot. Kemudian baru depa join aku makan.
Harith......abang yang bertanggungjawab.

Dah perut agak kenyang, aku pun turun ke air terjun…sejuk betoi air dia. Air pun bersih, mungkin sebab tak berapa ramai orang yang sampai.
Pemberi semangat.........oooooo yes!

Selepas lebih kurang sejam, main main dekat air terjun tu, kami memulakan perjalan untuk balik. Perjalanan balik agak susah, kerana waktu datang tadi, kena turun cerun yang curam, tapi kali ni, kami kena mendaki pula cerun yang curam tu. Memang betul betul mencabar. Memang dapat beza, orang yang 30-an, 20-an , bawah sepuluh punya tenaga…. Lutut aku pun dah semakin sakit. Mungkin juga sebab kena bawa banyak barang kot…(kena claim dekat Shue).
Indah nya ciptaan Allah....

Lebih kurang pukul 3 petang, akhirnya kami semua berjaya sampai semula ke kaki bukit putih. Tak pasti berapa jauh kami semua berjalan hari tu, tetapi kalau ikut kepada perkiraan aku, dalam seminit kami aku melangkah secara puratanya 60~65 langkah, dah setiap langkah secara puratanya juga lebih kurang 0.4meter, jadi keseluruhan perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 2 jam (one way ), jadi lebih kurang 6 kilometer la kot pergi dan balik.
Akhirnya ...sampai ke target yang ke dua....jom mandi.
Kepada Harith , Kimi…. Congarte & You all memang best sebab berjaya naik dan
turun dengan sendiri.
Waterfall 2.......sejuk.

Kepada Shue …. Thanks sebab sediakan makanan dan minuman.

Kepada Emi … Thanks kerana perkenalkan tempat ni, tunggu next “hiking”, tapi kena tunggu sampai sakit lutut ni hilang dulu.

No comments:

Post a Comment