Wednesday, May 5, 2010

Tropicana Golf & Country Resorts
4th May 2010, 6:30pm ~ 9: 30pm

How to turn nothing to something? what I learned from Mr Chan Chee Hin, senior wealth manager.

Learning attitude is the most important criteria to realize the dreams. Jangan berhenti untuk belajar, jadikan semua sumber di sekeliling kita sebagai guru kita.


What is your defination of success? Success = ??? every individual define succes in a different way, different thought. Macam mana pula untuk boleh di kategori kan sebagai "berjaya".


To success need enough efforts, enough skill & knowledge and tawakal kepada Allah. We have to know "our value" in life, when our value is clear, we can turn the "nothing" to something more smoother.


Understand what we want in life, why we work, why we do this work?? In other word, understand ourselves, what I want ? what makes me happy, what kind of work I do, what product I have, all about ourselves... update our knowledge. Jangan mudah berbangga dengan pengetahuan yang kita ada, sentiasa mendapatkan informasi yang terkini.


Jangan lepaskan peluang yang datang, bila kita mendapat peluang, kita perlu "GRABS" peluang tersebut.


The importance of GRABS ....

G = Gratitude,

in any bad situation or bad things happen to you, learn to find at least one GOOD thing about you. Kita selalu cuba mencari apa yang kita salah buat, apa yang kita tak buat, sampai terjadi sesuatu benda yang tak baik, jarang jarang kita mencari apa benda yang baik kita buat. Kali ni kita ubah, instead of cari benda yang tak baik kita buat, kita cari benda yang baik kita buat...mesti ada.



Satu lagi, in all things , give thanks.... sentiasa berterima kasih, walaupun untuk perkara perkara yang kecil. Sentiasa bersyukur. Jika kita bersyukur kan Allah akan tambah lagi...saya ingat kan diri saya dan juga kawan kawan. InsyaAllah kita sama sama ingat.


R = Release or Receive
" how to let go "Want to do well. Learn to "let go". Always feel good.

Memang mudah untuk cakap, apa yang berlaku pada kita nak di biarkan begitu sahaja. Tapi kalau kita berdendam, menyimpan rasa marah terhadap seseorang yang berbuat sesuatu yang tak menyenangkan kita, kerja mengkritik orang dan apa apa saja sifat negatif, sebenarnya kita juga yang rugi...bila terdapat sifat sifat negatif di dalam diri kita, it will show out at our face, kita mungkin tak nampak perubahan ni tapi orang disekeliling kita tahu yang kita tak "feel good". Once orang nampak, sedikit sebanyak akan menunjuk yang kita ni tak bagus la..... so, cuba kita tengok orang orang alim, kita boleh tengok muka depa ni macam bercahaya, macam sejuk saja... bukan sebab depa hensem, atau cantik, tapi bila tengok tu rasa macam best...ada something different..... so, kesimpulannya ...apa yang ada di dalam, walaupun kita cuba sembunyi...sometimes kita tak boleh nak sembunyi..dia akan ter tunjuk kat wajah kita...jadi cuba cuba lah redha, "let go" , apa yang lepas tu , lepas lah...jangan di kenang. ... we cannot change the past, consider history already.... but we can plan to change our future.... IsyaAllah dengan izin
Allah.

Belajar untuk memaafkan kesalahan orang terhadap kita.

Must have a good feeling every day, once we feel good, many good thing will come to us. Sama macam bunga, kan bunga tu cantik....bila cantik, ramai lah rama rama ( rama rama pun cantik juga ) yang datang...so kalau kita buat baik pada orang, akan ada orang yang akan buat baik pada kita. so , siapa yang untung, kita juga yang untung...bukan nya bila kita buat baik, kita mengharapkan balasan, tapi dah memang hukum alam, hukum Allah, buat baik di balas dengan baik...buat jahat..sendiri kena ingat la.

Whatever happen to you today, you created it, take full 100% responsibility.
Kita bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku terhadap diri kita semalam, hari ini dan esok. Samada perkara baik atau buruk yang berlaku, kita yang harus bertanggungjawab. Jangan bila berlaku perkara buruk, kita cuba cari salah orang lain...dan bila berlaku perkara yang baik saja baru kita nak kata, tu kita yang buat tu.... macam tu tak adil lah kan...

A = Acknowledge
Acknowledge your progress and achievement and ask for the right path to realize your goals and visions.
Whatever you want you can have it, You are creater of whatever happen to you.

B = Be yourself and believe.
believe in your mind that I will somebody one day. Show your true potential, we can move further. Believe that your dream will manifest. Belive that anything and everything will be real.

S = Share
When there is love , there is a time.

Never criticsm yourself. Say I'm good, I'm wealth, I'm healthy, I'm rich, and many more positive words to yourself

No comments:

Post a Comment