Monday, May 10, 2010

Share Kuliah Maghrib

Just nak share tentang satu kuliah yang kebetulan aku dengar lepas solat maghrib, bukan nak kata rajin pi masjid, tapi ilmu yang kita dapat kalau kita share untuk kebaikan bersama kan best...Muga sama sama kita dapat ikhtibar dari sedikit ilmu ni.


Hidup kita ini macam air hujan yang turun dari langit ke tanah, kita ni pula umpama tanah, tanah ni terdedah kepada segala macam benda, kekadang menjadi kering kontang, kadang menjadi tanah yang subur. kadang kadang bila di korek ada air, boleh pula jadi perigi, jadi tanah yang mana kita nak jadi??


Tanah yang subur dah tentu akan membawa kebaikan untuk semua.


Air hujan yang turun umpama hidayah dari Allah. Dengan hidayah dan akal fikiran yang Allah kurniakan kita pilih untuk jadi yang mana satu??


Amalan yang baik dan berterusan itu adalah lebih baik dari anak anak dan harta benda kita. Inilah persediaan yang kita perlu sediakan sebelum kita mati...mati menjadi tanah semula.


Bila kita mati, tiga perkara yang akan mengiringi kita, anak anak dan ahli keluarga kita, harta benda kita, kereta mewah kita dan last sekali amalan kita. Hanya amalan yang akan setia dengan kita, anak dan ahli keluarga tak akan tunggu kita kat kubur tu, macam tu juga dengan harta benda kita. Amalan pula, ada amalan baik dan amalan jahat.. mana satu yang kita nak bawa? Macam juga tanah tadi..kena buat pilihan lagi...hidup ni kan satu pilihan..


Bila terjadi kematian kita, ada tujuh perkara yang waris kena buat :
1# mandikan kita...
2# kafankan kita...
3# sembahyangkan kita...
4# kebumikan kita..

5# selesaikan hutang piutang kita..
6# selesaikan wasiat kita...
7# faraidkan harta kita...


Tak pandai aku nak cerita, apa yang aku ingat 1~4 tu, tak semua kita sebagai waris boleh buat pada masa ni, kebanyakan kita tak ada ilmu tu. Sebenarnya bukan tak ada ilmu tu, kita yang tak nak belajar..

Contoh mandi kan jenazah, Ustaz cakap bukannya susah pun.... macam mandi junub...cuci segala kotoran yang kita nampak, bukannya nak tekan tekan perut sampai kena keluar semua najis dalam perut tu...tapi sebab kita tak da ilmu...kita anggap ianya susah...so kalau ada peluang, ambil sikit masa belajar benda benda macam ni pula.

Kita tengok anak anak kita sekarang ni, di suruh untuk mendapat 5A ilmu dunia, tapi 5A yang akhirat tak di titik beratkan..( A untuk Suboh, A untuk Zohor, A untuk Asar, A untuk Maghrib dan A untuk Isyak ) tu yang berlaku pada masa la ni... InsyaAllah sama sama lah kita ubah supaya kita pentingkan A yang 5 perkara tu dulu...barulah peluang kita di hantar ke rumah orang tua tua jadi kurang sikit...


Bukan nak kata keluarga kaya atau mana mana keluarga, tapi selalunya bila ada orang meninggal kita dah terbiasa, ..."bagitau orang surau, bagitau orang masjid" itu yang kita biasa dengar. Bagitau pada orang surau/masjid " tahulah dia orang apa nak buat" kita cuma sediakan duit untuk bayar saja. Sedihkan... seelok eloknya waris yang mandikan, kafankan, imamkan solat jenazah ... alangkah baiknya kalau kita semua mampu buat tu...tapi diri sendiri pun tak mampu buat, macam mana nak bagi anak anak buat untuk kita. Kita sebagai leader family sepatutnya boleh memberi ilmu yang asas ni pada anak anak/waris kita. Memang semua ni adalah fardu kifayah...bukannya tak payah, tapi ia adalah fardu kifayah...


Pasal faraid harta ni , kita kena perjelaskan betul betul dengan bini dan anak anak kita, memang kita boleh tulis dalam penama untuk duit KWSP kita, contoh 100% wife kita. Bila kita meninggal, bini kita tak boleh ambil 100% tu, dia mesti bagi sebahagian pada anak anak kita, mak ayah kita ( kalau masih hidup )bahagian dia hanya 1/8 saja. kalau dia ambil bahagian anak sekalipun, itu dah kira makan duit anak anak yatim..HARAM. walaupun anak sendiri. Bini kena minta dari anak kalau nak pakai duit tu, anak lelaki patut dapat 2 bahagian anak perempuan...tapi lebih lanjut lagi...better pi amanah raya ka, pi buat.

Ada satu cerita ustaz bagi tau, satu keluarga ni baru kematian suami/ayah. Di pendekan cerita, lepas suami dia mati, isteri pun dapat la duit KWSP laki dia
. Bila isteri tu dapat duit tu, dia tak sangka yang laki dia letakkan hanya dia sorang penerima duit KWSP tu. Dia pun dengan bangga, berkata, " sayang juga abah kamu dekat mak, bagi semua duit dia dekat mak".

Dia tak sedar/ ataupun memang tak tahu yang bukan semua duit tu hak dia, hak dia cuma 1/8 saja. yang lain tu semua hak anak anak, hak mak dan ayah suami dia.

Jadi, kalau ilmu kita tak ada, macam mana kita nak bagi pada waris waris kita, jangan bagi waris kita makan duit haram...bukan saja dia yang berdosa, malah kita pun turut tanggung dosa tu.

La ni dah senang sikit, kalau kita tak tau, kita boleh pi Amanah Raya. declare kat semua ni...

No comments:

Post a Comment