Saturday, March 26, 2011

Seketika Di Bangkok

Perjalanan ke Bangkok ni bukannya dirancang, tetapi atas pelawaan/ajakan dari Pakteh aku..Hari Sabtu dia telefon aku, tup tup hari Ahad malam kami dah masuk ke Thailand..
Kami memasuki Thailand melalui Bukit Kayu Hitam dengan berkereta, melalui jalan darat, kami memandu sehingga ke Hat Yai, semalam di Hatyai , kami menaiki kapal terbang ke Bangkok. Bukit Kayu Hitam ke Hat Yai mengambil masa lebih kurang sejam setangah ke dua jam. Kalau nak berkereta sehingga ke Bangkok pun boleh, tetapi lama la...lebih kurang 14jam.
Sampai di Bangkok, alhamdulillah ada orang siam datang ambil kami, kami di bawa ke pinggir kota Bangkok, naik teksi dari Airport ke tempat yang bernama "Ram inTra", memakan masa lebih kurang 45minit. Alhamdulillah juga sebelah hotel kami duduk ni ada kedai yang menjual makanan halal, so tak da la masalah pasal makan. Kompleks ni bi beri nama "Health Food", di dalam ni kebanyakan barang yang di jual telah di kelaskan samada mempunyai logo halal ataupun tidak, serupa macam supermarket la...semua ada...daripada roti, pult mangga, kuih pau dan macam macam lagi. Kuih pau baru sekupang..sepuluh sen la.
Suasana di dalam "Health Food".


Tengah memilih ikan apa nak di makan. last kami pilih ikan siakap. 2 ekor siap di masak stim baru 153 bath...lebih kurang RM15. Murah kan??

Total semua yang kami makan ni...makan 5 orang dalam RM30, ikan 2 ekor, ayam masak apa tah...tapi sedap gak.. ikan letak sambal ala Thai...ayaq..

Ni tengah deal dengan "mat motor despatch" ...bukan despatch barang...tapi bawa kami pi jalan sekitar situ....pi minum teh.

Dalam bot di Sungai glamour Thailand...Sungai Chao Praya...tambang baru 14 Bath...

Di dalam perjalanan naik bot kat Sungai Chao Praya....boleh nampak 3 masjid di tepi sungai tu...ni salah satu masjid kat sekitar situ.

Ni ..sementara menunggu masa nak pi Airport...nak balik Malaysia...pi melepak kat "SIam Center"..antara mall yang terbesar di Bangkok sekarang ni....dekat dekat sini juga dulu...tempat berlakunya...perhimpunan geng baju merah...
terjumpa dengan Jackie chan...

Dua hari di Bangkok...

1 comment:

  1. ada 1 masjid ja area tu...yg lain tu mmg design nmpk mcm masjid tp..sebenarnya itu cuma tmpt singgahan Thai King..>>anak rantau19<< :)

    ReplyDelete