Wednesday, February 10, 2010

Buat kerja biar bagi habis


KITA TIDAK BOLEH TERLALU BERHATI-HATI DI DALAM TUGAS. BERUSAHALAH HINGGA KE AKHIR TUGAS.

Walaupun kita telah menyiapkan 99% daripada projek, usaha kita mungkin akan menjadi sia-sia jika 1% yang terakhir tidak dilaksanakan bersungguh-sungguh seperti yang sebelumnya. Kita tidak seharusnya berasa lega sehinggalah projek anda tamat sepenuhnya.
Kata kata orang veteren, " Alang alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan", kalau kita dah start buat something tu , buat la sampai habis. jangan buat "almost habis', tu still tak habis....
Berbalik kepada kata kata orang veteren ni, actually kalau kita fahamkan betul betul , semuanya ada maksud yang tersurat dan tersirat.
Contoh, "rambut sama hitam, hati lain lain", apa tu ???? Bagi aku, secara luarannya kita semua ni nampak sama (SATU MALAYSIA kan??) tapi masing masing punya niat belum tentu sama lagi...
Berbalik kepada "buat kerja tu, biar sampai habis", ni sebenarnya selalu terjadi pada kita, termasuk diri aku, kadang kadang tu kita hanya 'excited' pada mula mula saja, lepas dah buat separuh kerja / assignment kita, kita jadi bosan, satu mungkin kita rasa kita dah dapat result dia, dua mungkin juga benda yang kita buat tu, macam 'repeat work', so kita jadi bosan. tapi sebenarnya kerja kita belum selesai lagi, tapi kita dah bosan...at last kita stop. then I think you know la the result...kerja tak siap. Siapa yang salah??? kita kah?? kerja yang kita buat itu kah?? orang yang bagi kerja dan suruh kita buat kah???
Apa beza tersurat dengan tersirat pulak??? Setiap yang tersurat mesti ada yang tersirat.

No comments:

Post a Comment