Sunday, January 24, 2010

Kadang-kadang menang, kadang-kadang kalah

TEMPUHI SETIAP HARI BAGAIKAN MENEMPUH CABARAN SEUMUR HIDUP.

Jika kita tidak mengambil serius dalam tugas kita, kelemahan ini akan jelas di dalam hasil kerja yang kita lakukan. Lebih banyak kita menyumbang tenaga terhadap kerjaya, lebih besar peluang untuk kita berjaya. “Kadang-kadang menang, kadang-kadang kalah” hanyalah satu alasan yang menunjukkan kelemahan.

Kekadang kita ni hanya melakukan kerja tanpa berfikir, satunya sebab semua kawan kawan kita bekerja, so kita pun kena la kerja. Kadang kadang bila dah habis satu hari bekerja tu ada tak kita berfikir, "apa kerja yang aku buat hari ni ?". Sebelum keluar rumah, kebanyakan dari kita akan memberitahu isteri/anak anak kita, yang kita nak pergi kerja, " Abah nak pergi kerja ni", macam tu lah lebih kurang kata kata kita kepada anak anak/ isteri kita. Tapi bila dah habis satu hari kerja, bukan semua tapi ada daripada kalangan kita yang tak buat kerja apa apa pun. Bukankah dah menipu tu?

Kadang kadang juga kita akan menggunakan segala yang ada untuk memberikan alasan diatas setiap kegagalan yang kita lakukan, kata kata " tak boleh la menang , setiap hari.... mesti kena kalah juga ". Itu sebenarnya kata kata orang yang lemah...

So, fikirlah adakah kita termasuk di dalam golongan yang saya sebutkan itu? Esok kita akan memulakan minggu baru untuk tahun 2010 ini, dah masuk minggu ke-4 tahun 2010 ni, di mana kedudukan kita. Sama samalah kita fikirkan, dan buat yang terbaik dan lebih serius lagi dengan apa yang kita lakukan. InsyaAllah tahun 2010 ini akan jadi tahun yang lebih baik dari tahun tahun yang sebelumnya.

No comments:

Post a Comment