Wednesday, January 20, 2010

Menungkan.


SENTIASA PEKA TERHADAP AKAUN PEMBAYARAN DAN PENERIMAAN.
Kita tidak akan dapat membayar bil-bil kita tepat pada masanya, sekiranya kita belum lagi menerima akaun pembayaran tepat pada waktu yang dijadualkan. Nilai akaun
penerimaan boleh diistilahkan sebagai nilai harta, akan tetapi kita tidak dapat menggunakannya untuk menjelaskan pembayaran ke atas bil-bil tertunggak.

Hari ni dah 20 hb, untuk renungan bersama, tak kira kerja sendiri ke, makan gaji ke, semuanya sama.
Untuk yang makan gaji pada time macam ni , kita mula merenung, mengira hari bila gaji nak masuk, ada yang lagi 5 hari, ada yang lagi tujuh hari, ada yang tak tau lagi bila mau masuk...Pada masa ni lah kita mula mencongak, kalau masuk gaji ni, aku nak bayar ni dan bayar itu, itu yang mula kita fikir. Jarang sekali orang fikir, bila dapat gaji, mula mula sekali aku nak simpan untuk diri sendiri(maklumlah duit yang dapat tu kan duit aku, mesti simpan untuk aku dulu), lepas simpan untuk aku , baru aku nak bagi pada orang lain, contoh bagi pada ASTRO, bagi pada CELCOM, bagi pada TNB, bagi pada BANK (duit kereta,rumah)...itu yang jarang jarang orang buat. Yang selalu kita buat, kita mesti nak bagi pada orang dulu, nak bagi orang yang kaya raya tu bertambah kaya....so , macam mana dengan anda???
Yang kerja busines sendiri pula, mula mengira, dah 20 hb, dah berapa sales aku buat bulan ni....dapatkah aku achieve target yang aku sendiri buat???Kalau tak achieve, macam mana aku nak belanja diri sendiri, apatah lagi nak belanja orang, macam mana...
So, fikir fikirkanlah. Kita kena sentiasa peka dengan IN/OUT, yang masuk mesti ada keluar, macammana kita nak "make sure"kan, yang OUT tu tak akan lebih daripada yang IN.

No comments:

Post a Comment